Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

KEMAHIRAN PENGURUSAN DIRI - PENTINGNYA KEMAHIRAN ASERTIF

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM






Sebelum kita bercerita tentang pengurusan keluarga, organisasi haruslah bagi kita memahami ilmu KEMAHIRAN PENGURUSAN DIRI. Memahami diri sendiri sebelum kita memahami orang lain.


APA ITU KEMAHIRAN ASERTIF?

PENGENALAN TINGKAH LAKU:

1- AGRESIF

 - suka melawan, suka menentang, suka menceroboh, suka menyerang, suka berkelahi, garang, cepat naik berang, personaliti agresif, terlalu kritikal terhadap orang lain, tegas, berani, tidak suka dimanipulasi.

2- ASERTIF 

- menunjukkan ketegasan, individu selalunya menuntuk haknya, personaliti asertif masih menjaga hati dan perasaan orang lain.

3- PASIF

 - menerima apa aja, tidak aktif, mudah dipengaruhi, tidak giat dan lembut, personalit pasif, suka membiarkan individu mengambil kesemta dan mempergunakan diri mereka.

4- SUBMISIF


CIRI-CIRI SIFAT AGRESIF , ASERTIF DAN PASIF

AGRESIF 

- berterus terang dengan cara yang tidak sesuai, secara lansung, perasaan agresif: superior, hak dia lagi penting, pendendam, pemarah dan suka mengecilkan hati orang lain.

ASERTIF

 - Berterus terang dengan cara yang baik, secara lansung mengembangkan diri, menyatakan perasaan yang tepat, yakin mengenai diri sendiri, hormati dan hargai perasaan orang lain, mendapat rasa hormat terhadap perasaan sendiri.

PASIF

- Menerima apa saja tanpa memberikan tindak balas, tidak aktif, menerima pengaruh, tidak mempengaruhi, tidak menentang sekiranya dimanipulasi oleh orang lain.


TEKNIK DAN KEMAHIRAN ASERTIF

-Berkeyakinan tinggi

-berpegang teguh dengan prinsip hidup

-kemahiran berkomunikasi

-interaksi efektif

-tidak mencampur aduk pernyataan dengan mood /suasana negatif

-memahami bahawa orang lain mempunyai perasaan dan maruah diri

-jujur dan ikhlas dalam memperkatakan sesuatu pemilihan masa sesuai dan suasa kondusif dalam menyatakan sesuatu.







Post a Comment

0 Comments