Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

LAKSA PENANG SEDAP TERANGKAT DENGAN PES UDANG

Alhamdulilah.. memandang sekarang anak suka sangat makan laksa. Tiap bulan masak laksa. Kali ini kita buat versi resepi lengkap sedap. Untuk resepi anak kurang garam kita buat post lain.

Lain orang lain caranya, ikut citarasa. Jangan mudah nak tuduh dan mengaku resepi siapa bagi bagus/hebat. Hakikatnya kita yang masak kitalah yang makan. Hat yang kita rasa sedap kita kongsi resepi. Lain tempat, lain cara, lain adat. Dah cuba, tak kenan, jangan kondem.. sebab tu dari awal cakap tekak orang tak sama. Yang penting keluarga kita suka makan. Yang penting hormat pendapat orang lain. Jaga perasaan orang lain. Jangan agresif tak tentu masa. 


BAHAN UTAMA:

Laksa beras ( boleh beli laksa basah)/ laksa kering. Ikut suka. Nak buat sendiri lagi bagus. 


BAHAN KUAH:

500 gm ikan kembung - dibersihkan 

3 sudu makan petis udang +3 sudu makan air (dicampur)

2 liter air

4 keping asam gelugur/asam kepinh

15 tangkai daun kesum (ikut suka)

1 tangkai bunga kantan - dihiris halus

3 sudu makan gula pasir

Garam secukup rasa


BAHAN KISAR:

180 gm bawang merah 

1 ulas bawang putih

2 sm belacan

3-4 sudu cili kisar (boleh tambah jika suka pedas)

3 batang serai

1 sm kunyit hidup


CADANGAN BAHAN HIASAN (jika suka):

120 gram bawang besar 

40 gram daun pudina 

1 biji nanas dipotong kecil

1 biji timun dipotong kurus memanjang 

6 biji cili merah dipotong membulat

3-4 biji limau nipis - ambil jusnya


CARA MEMBUAT:

1- Rebus ikan dengan air dan asam gelugur hingga masak. Asingkan isi ikan dan tulang. Kisar halus isi ikan. Kisar tulang ikan dan tapis dan masukkan semula ke dalam air rebusan tadi. Asam gelugur tadi pun kisar halus juga 

2- Masukkan bahan yang dikisar, daun kesum, bunga kantan. Renekkan sehingga kuah nampak pekat.

3- Celur laksa. Tapis laksa. Letak laksa dalam mangkuk. Campur kuah kemudian hiasi dengan bahan hiasan sampingan tadi. Boleh juga makan dengan telur rebus. Sedap juga. 


Tips:

 Untuk sukatan air (boleh sukat guna botol mineral besar 1.5liter + 500ml botol kecil) agak-agak pun takpa sebab kepekatan kuah bergantung pada kita. Yang suka cair lebihkan air , yang suka pekat boleh kurangkan. Tapi biasanya laksa ni kalau kita renek lama, airnya makin berkurang. 

Boleh tambahkan lagi asam gelugur dalam rebusan laksa jika suka masam. 

Untuk bahan hiasan. Bahan hidangan hiasan atau sampingan inilah sebenarnya menaikan lagi rasa laksa. Ada sesetengah tempat suka daun selom, ada juga yang suka makan dengan timun.. ranggup katanya.. ada yang suka tabur bawang juga, apa pun ianya bergantung kepada citarasa seseorang. Kalau nak rasa hidangan mahal..ada rasa mint boleh tabur dengan pudina.. sedap juga. Tapi yang tidak biasa  memang agak pelik rasanya..  Adala sesetengah tempat, memang asingkan pes udang. Masa makan baru tambahkan dimangkuk. Kira seperti hidangan ADD ON.

Laksa ni kalau kena dengan rasa masam dia memang ngam weeyy... tetiba terliur la pulak..😂😂😂

Post a Comment

0 Comments